Jdi na obsah Jdi na menu
 


Sparrow

10. 11. 2007

 Pro předchozí modely M. Hintermanna bylo typické použití stejné hloubky křídla po celém rozpětí, značné geometrické překroucení vnějších konců křídla a používání neautostabilního profilů. U Sparrowa poprvé použil zmenšenou šípovitost, zužující se hloubku křídla jež (asi do 70%) má stejný profil bez aerodynamického zkroucení a zbylá část je konstruována se značným geometrickým zkroucením, které je doplněné aerodynamickým = z prohnutého profilu přechodem do profilu souměrného na koncích křídla. Všechny úpravy ze Sparrowa udělali nádherné samokřídlo.

Obrazek

Mé modely Sparrow.

Klasická stavba: balza, smrk, kousek překližky a potahový papír.

      Začneme žebry, která vybrousíme „rašplovou interpolací“ (ti šťastnější je mají hotová z NC frézy). První tři žebra jsou z překližky tl.1,5mm s výřezem na spojovací jazyk, ostatní balzy 2mm a koncová z nějaké silnější balzy 7-10mm.

     Náběžnou lištu 4x16mm vyřízneme z balzy. Doporučuji z vnější strany (né do křídla) nalepit smrkovou lištu, nebo celou náběžku olaminovat, dostává neskutečně zabrat. Hlavní nosník 3x9mm(můžeme použít 3x8/10mm = pozor na výřezy) je smrkový a pomocný  balzový 2,5x5mm(zase můžeme použít 3x5). Odtokovou lištu 5x25mm jsem koupil hotovou, ale můžeme ji vybrousit. V odtokové liště jsou v obou polovinách křídla malé klapky, současná velikost 170x20mm (končí u předposleního žebra), pro seřizování letu. Tyto klapky jsou na tenkém hliníkovém plechu pro snadnější ohýbání a o 5mm přesahují hloubku křídla (zase záleží na staviteli).

      Přední část profilu je potažená z horní strany až přes hl. nosník balsou 1,5mm. To samé platí pro potak celého profilu ve střední části křídla v místech překližkových žeber (pamatujeme na to při jejich výrobě, jsou menší!).

     Nejlepší je křídlo stavět na polystyrénové šabloně, čímž zajistíme tolik potřebnou rovnost. Potaženo japanem podle vlastní fantazie.

Pravá polovina křídla:

  Obrazek

 Mezi př. žebry pravé poloviny je vlepena překližka pro uchycení duralového háčku. Dalším rozdílem pravé poloviny je klapka determalizátoru (v originálu padáček). Klapka velikosti 22x145mm začíná u druhého žebra, sleduje hl. nosník. Její vyklápění zajistí jakákoli ocelová planžeta, nebo pružinka.

Levá polovina křídla:Obrazek

    

 

 

 Do levé poloviny jsem zabudoval časovač (možno dle vlastních zkušeností)

 

 

 

 

 

     Jedničku jsem z nedočkavosti stavěl takřka na koleně, bohužel také tak dopadla. Nekontrolovatelné zkroucení, které je pro samokřídla takřka životně důležité, nedohnaly ani velké klapky. Dlouhou cestu zalétávání a seznamování se s tímto druhem modelů. Jednička byla prvním modelem v barvách naší vlajky.

      Dvojka a trojka, stavěné již na šabloně a ze sad žeber vyrobených na NC fréze (možno dodat), lišta na odtokové straně profilu je zakoupená v prodejně. Pro nedostatek času a zrychlení stavby jsem si tedy utvořil vlastně takové stavebnice, které stačilo jen poskládat. Přidal jsem i něco zkušeností z jedničky a dvojka(oranžově-žluto-bílá) s trojkou(opět v národních barvách) létají. Plno modelářů mě dá za pravdu, že pokud stavíte více modelů stejného typu, tak nelétají všechny stejně. Tak i u mě, dvojka létala hned od začátku, ale s trojkou jsem se trápil. Došlo to tak daleko, že jsem všude vozil pouze trojku a věnoval se pouze jí. Přineslo to své ovoce a poznatky přenáším na dvojku pro zlepšení jejích letových vlastností. Deter je u všech tří stejný, tvořený klapkou na pravé polovině křídla. Zatím není přesně definována velikost vyklopení klapky a její konečná velikost.

Obrazek

 

Náhledy fotografií ze složky Sparrow

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář